فاطمه تقوی رمضانی؛ محمد سلطانی فر؛ حسن درزبان رستمی؛ حمید رضا حسینی دانا
چکیده
هدف این پژوهش تبیین نقش دیپلماسی دیجیتال بهعنوان ابزار قدرتسازی دولتها است. رویکرد ترکیبی، ارائه مدل محقق ساخته با نگاه قدرتسازی رسانههای نوین و تدوین راهبرد این پژوهش را متمایز از غیر میکند مضاف براینکه محقق به انجام کامل تحقیق از طریق مجازی وفادار بوده است. از تکنیک دلفی برای شناسایی شاخصها و از تکنیک دیمتل برای مدلسازی ...
بیشتر
هدف این پژوهش تبیین نقش دیپلماسی دیجیتال بهعنوان ابزار قدرتسازی دولتها است. رویکرد ترکیبی، ارائه مدل محقق ساخته با نگاه قدرتسازی رسانههای نوین و تدوین راهبرد این پژوهش را متمایز از غیر میکند مضاف براینکه محقق به انجام کامل تحقیق از طریق مجازی وفادار بوده است. از تکنیک دلفی برای شناسایی شاخصها و از تکنیک دیمتل برای مدلسازی استفاده گردید. برای آزمون مدل اکتشافی و تحلیل میزان اثرات متقابل متغیرها از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جمعآوری اطلاعات، تلفیقی از روشهای اسنادی، میدانی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه ساختارمند و در قالب طیف لیکرت و پرسشنامه آنلاین میباشد. جامعه آماری متشکل از دیپلماتها، خبرنگاران و اساتید علوم سیاسی و ارتباطات، با حجم نمونه 15 نفر در بخش کیفی و 60 نفر در بخش کمی است که با نمونهگیری گلوله برفی مجازی انتخاب شدند. یافتهها نشان داد نقش رسانههای نوین، میانجیگری کامل انتقال قدرت به دیپلماسی است و این رسانهها با ارتباط برخط میان کاربران، ارتباطسازی و شبکهسازی کرده و با کنشگری، تصویرسازی، عملیات روانی، روایت مطلوب خود را تولید و با جهتدهی و جریانسازی، موجب تقویت همگرایی کاربران شده و در نهایت با ایجاد حس تعلق موجب هویتسازی گردیده و برای دستگاه دیپلماسی فرصتسازی میکند.